Kerelstede Kubb

Op maandag 10 april wordt voor de vijfde maal in de geschiedenis van KSA Kerelstede Veurne een Viking Kubb toernooi georganiseerd. Verschillende teams zullen het tegen elkaar opnemen, allen met de bedoeling om tegen het eind van de middag naar huis te gaan met de befaamde ‘Kerelstede Kubb’. Tijdens het toernooi zal er naast de speelvelden een bar geopend zijn waar je een hapje en drankje zal kunnen verorberen. Hierbij zal er een uitgebreid aanbod aan streekbieren voorzien zijn. De deelnemende ploegen worden verwacht zich voor 14u aan te melden, waarna het toernooi kan beginnen. Afhankelijk van het aantal deelnemende ploegen wordt het einduur voorzien omstreeks 18 uur.

Inschrijven voor het toernooi kan via het tabblad "inschrijven". Er wordt verwacht dat elk deelnemend team uit 3 tot 6 personen bestaat waarvan minimum 1 personen boven 12 jaar. De inschrijving is pas compleet nadat het inschrijvingsgeld is overgeschreven. Inschrijven kan tot april 8. Het inschrijvingsgeld voor 1 team, onafhankelijk van het aantal spelers, bedraagt 18 euro. Drankkaarten en bonnetjes kunnen de dag zelf aangekocht kunnen worden. Voor de teams uit de top 3 wordt een mooie prijs voorzien.

Gelieve bij deelname het spelreglement al eens door te nemen, zodanig dat het toernooi vlot kan verlopen.

Bij vragen kan je ons bereiken via bram@ksaveurne.be

Inschrijven

Inschrijven kan door onderstaand formulier in te vullen. Na het invullen krijg je een e-mail met de bevestiging van je inschrijving. De inschrijving is pas compleet nadat het inschrijvingsgeld van €18 is overgeschreven. Alle info voor het betalen staat in de e-mail die je zal ontvangen. Houd bij de inschrijving rekening met de vereisten voor de samenstelling van je team:

  • Team bevat 3 tot 6 personen.
  • Minimum 1 personen boven 12 jaar.
Groepsnaam:
 
Gegevens van de verantwoordelijke:
Voornaam:
Naam:
e-mail:
GSM nummer:
 

Bij vragen of problemen met het inschrijven kan je altijd mailen naar bram@ksaveurne.be.

Locatie

De Kerelstede Kubb wordt georganiseerd op het trappersplein van het Will Tura Sportpark Veurne.

Poulesysteem

De teams zullen in poules verdeeld worden zodat elk team verschillende wedstrijden kan spelen. Hierna volgt een knock-out fase waarin de teams zich een weg kunnen banen richting finale en dus ook de Kerelstede Kubb. Voor de verliezende teams wordt er tevens een tabel opgemaakt waarin verder kan worden gestreden voor een mooie ereplaats.

Tijdschema

Gelieve bij inschrijving tijdig aanwezig te zijn en je aan te melden voor 14u. Onderstaand vermeld einduur is enkel indicatief en zal afhankelijk zijn van het aantal ingeschreven teams.

  • 13u30 – 14u: Aanmelden
  • 14u15: Start toernooi
  • 18u: Verwacht einduur

Reglement

Aangezien er verscheidene spelvormen bestaan en er lichte varianten in de spelregels zijn, wordt voor alle duidelijkheid het spelreglement hier nogmaals doorgenomen. Tijdens het toernooi kijken scheidsrechters erop toe dat onderstaande spelregels worden toegepast. Hierbij worden voornamelijk de spelregels van de Belgische Kubb federatie gevolgd. Enkele afwijkingen/twistpunten hiervan worden hieronder vermeld, hierna wordt een uitgebreide speluitleg weergegeven.

Werpen

Je mag niet werpen op de volgende manieren:
  • zijwaarts
  • bovenhands
  • horizontaal

afmetingen

Het veld is 8 x 5 m.

Toss

Om te tossen krijgt ieder team 1 werpstok en gaan ze op de basislijn staan, ze werpen om beurt de stok richting de koning. De groep die hun stok het dichtst bij de koning heeft weten te werpen mag beginnen (de punt van de stok die het dichtst van de koning licht telt). Als 1 van de teams de koning omver werpt dan mag het ander team beginnen.

Spelverloop

Een beurt verloopt in 3 stappen:
  1. Het team dat aan de beurt is neemt alle omvergeworpen kubbs in zijn veld en werpt deze onderhands vanaf de basislijn in het veld van de andere ploeg.
  2. Het andere team zet nu de kubbs recht in hun veld.
  3. Eerst moeten de veldkubbs omgegooid worden voordat de basiskubbs omvergeworpen kunnen worden.

Einde van het spel

Als het team alle veld-en basiskubbs van het andere team heeft omver geworpen dan moet hij (indien hij 2 of meer stokken heeft) vanaf de basislijn de koning omverwerpen. Indien de koning eerder omver wordt geworpen, dan wint het andere team.

Regels

  • Als een kubb wordt omgegooid en hij springt weer recht, dan geld hij als omgevallen.
  • Als je de laatste veldkubb omgooit en de stok kaatst verder en gooit een basiskubb om dan telt dit.
  • Als je een kubb 2 maal uit het veld gooit dan mag de tegenstander kiezen waar hij ze wil zetten. Als ze hem achter de koning of bij een hoekpaal willen zetten, dan moet er een stoklengte tussen. Dit geld niet als ze hem zelf op deze plaatsen smijten.
  • Als je de kubbs in de tegenstander zijn veld gooit en hij valt op een eerder gesmeten kubb die nog niet is rechtgezet dan mag je die niet stapelen. Als je een kubb omgooit die wel rechtstaat, dan moet je wie wel stapelen.
  • Bij het werpen moet je binnen de lijnen van het veld staan.
  • Als het de tegenstander niet is gelukt om al je veldkubbs omver te werpen, dan mag je vanaf de dichtste veldkubb (tov het veld van de tegenstander) gooien. Dit geld niet voor de kubbs zelf, die moeten vanaf de basislijn worden gegooid.
  • Als je 1 kubb van een toren raakt, maar de rest blijft staan dan haal je die ene kubb weg.